Незважаючи на особистий, індивідуальний характер емоцій, вони також мають вікові особливості, спільні для певного віку. Молодший шкільний вік у психології називають періодом афективного реагування, тобто просто кажучи, саме молодші школярі найбільшою мірою схильні до переживань.
Якщо поведінка дошкільника наївна та безпосередня, відкрита та зрозуміла для оточуючих, то в молодшого школяра з’являється своє внутрішнє життя, і його поведінка вже не буде такою зрозумілою в усіх своїх проявах.
Переживання молодшого школяра найчастіше непомітні для дорослого. А їх багато: це й страхи, і підвищена емоційна збудливість, і тривога, і занепокоєння. Навіть сама дитина не завжди розуміє й усвідомлює причину переживання, його зміст. Усе може відбуватися на підсвідомому рівні й зовні виявлятися в поганій дисципліні, упертості, відмові від виконання домашніх завдань, низькій успішності, навіть за наявності високого інтелекту. Дорослі прагнуть закликати дітей до дисципліни, посилюють контроль, дорікають, засуджують, «навішують ярлики», але це не дає позитивного результату, тому що не усувається причина, що викликала різні переживання.
Труднощі неминучі в житті кожної людини, однак діти зіштовхуються з ними частіше, ніж дорослі. Те, що дорослому здається звичним і природним, у дитини може викликати занепокоєння, тривогу, страх. Не маючи достатнього життєвого досвіду, діти повсякчас зіштовхуються із чимось несподіваним для себе, невідомим.
Виникнення негативних емоційних станів у дітей молодшого шкільного віку пов’язане найчастіше з навчанням у школі: контрольні роботи, відповіді учня перед класом,
страх зробити помилку, одержати «погані» оцінки, осуд, зауваження вчителів тощо. Психотравмуючий вплив мають неправильне виховання дитини в родині, ситуації розлучення, хвороби близьких. Поява в родині другої дитини, яка переключає увагу батьків на себе, викликає сильні ревнощі, відчуття покинутость
страх зробити помилку, одержати «погані» оцінки, осуд, зауваження вчителів тощо. Психотравмуючий вплив мають неправильне виховання дитини в родині, ситуації розлучення, хвороби близьких. Поява в родині другої дитини, яка переключає увагу батьків на себе, викликає сильні ревнощі, відчуття покинутость
Шановні батьки! Пам’ятайте, що молодші школярі перебувають майже в постійній емоційній напрузі. Чи зможуть вони виправдати завищені очікування дорослих? Чи зможуть бути відмінниками зі зразковою поведінкою, як того вимагають «всесильний» учитель і батьки? Похвалить учитель, який є авторитетом, чи буде висміювати при всіх, лаяти, засуджувати? Чи зможе дитина відповісти або написати без помилок і, нарешті, які оцінки в неї сьогодні будуть у щоденнику? Оцінка в цьому віці набуває великої значущості для дитини: батьки, родичі, знайомі за оцінками роблять висновки про особистість дитини. Гарні оцінки — значить, вона сама гарна, погані — виходить, вона погана, і з неї ніколи нічого не вийде.
Дорослі вважають, що головне — вимагати від дитини: вона «повинна», «зобов’язана» тощо. А що в неї на душі?
До мене звернулася вчителька з приводу поганої дисципліни одного з учнів у класі. У хлопчика була виявлена надмірна тривожність, пов’язана зі школою. Я спробувала це пояснити вчительці, на що та махнула рукою: «Та яка там тривога? Крутиться як шило, розмовляє на уроках». Тоді я мовчки показала малюнок хлопчика: дорогою до школи його збиває машина. Учителька була здивована. Разом із нею ми почали розбиратися, як індивідуально підійти до хлопчика, щоб школа стала для нього безпечним місцем Отож, будьте уважнішими до емоцій своїх дітей саме зараз, у молодшому шкільному віці. Накопичені негативні емоції, подавлені, витиснуті в підсвідомість, негативно вплинуть на розвиток дитини, виявлять себе в підлітковому віці й у дорослому житті, спричиняючи неврози (від заїкання й енурезу до повної неспроможності пристосовуватися до оточуючого світу). Не залишайте дітей наодинці зі своїми переживаннями. Малюки ще не в змозі з ними впоратися з огляду на анатомо-фізіологічні чинники. Лобові частки кори головного мозку, які відповідають і за емоції, і за вольові якості, в дітей ще не дозріли. Якщо дорослий справляється з негативними емоціями завдяки вольовим зусиллям та життєвому досвіду, то дитина молодшого шкільного віку ще не може цього зробити, тому що її лобові частки ще не дозріли, а життєвий досвід із подолання труднощів є ще малим.
Розвиток волі в дітей тісно пов’язаний з розвитком їхнього інтелекту, формуванням так званої мотиваційної рефлексії. Рефлексія — це процес самопізнання людиною внутрішніх психічних явищ і станів. Вона передбачає особливе спрямування уваги на діяльність власної душі. У молодших школярів рефлексія тільки зароджується, оскільки вона вимагає особистісної зрілості, якої дитина ще не досягла. Та й мотиви поведінки повинні бути усвідомленими, а в дітей вони базуються на емоціях. Усе вищесказане зовсім не означає, що варто спостерігати й чекати до 25 років, коли особистість стане зовсім зрілою. Зрозуміло, що закладати основу для майбутньої особистісної зрілості треба з дитинства, але при цьому необхідно пам’ятати, що особистісні процеси ще не сформовані остаточно. І недоцільно вимагати від дитини повністю усвідомлених мотивів, а також «дорослих» продуманих дій.
Окремо слід сказати про семиліток. У цьому віці відбувається так звана криза 7 років, коли дитина починає відчувати себе соціально значущою. Те, що раніше було важливим, втрачає свою цінність. Малюка перестають оцінювати за грою. Тепер його будуть оцінювати за навчанням. Як вважає дитячий психолог Л. І. Божович, криза 7 років — народження соціального Я дитини. Змінюється емоційна сфера молодших школярів. Діти втрачають свою безпосередність. У них з’являється внутрішнє життя. А зовнішнім виявом цих кризових явищ часто можуть бути кривляння, манірність, емоційні спалахи, капризи. Усі ці явища починають зникати, коли дитина виходить із кризи й вступає остаточно у молодший шкільний вік. Дорослим слід бути терплячими та спокійними, але не відстороненими спостерігачами. Дитина потребує підтримки, пояснень, спокійних роз’яснень, як правильно чинити.
Хотілося б звернути вашу увагу на деякі особливості психіки молодших школярів.
- Душу дітей переповнюють різні емоції.
- Світ для дитини може відкритися кожної миті по- новому й викликати полярні відгуки в душі — від жаху до захоплення.
- На всі події діти реагують тільки емоційно, вони не можуть раціонально й холоднокровно оцінити ту чи іншу ситуацію, оскільки не мають життєвого досвіду.
- Діти ще не знають, як сказати про свої переживання, часто вони їх навіть не усвідомлюють. Допомогти висловити переживання можуть тільки дорослі.
- Починає з’являтися своє внутрішнє життя. Діти починають втрачати свою безпосередність. Поведінка дітей може не відповідати внутрішньому стану їхньої душі. Часто зовнішня поведінка набуває різних захисних форм: упертості, неслухняності, негативізму, капризування, сльозливості тощо. Це сигнал про не- благополуччя душевного стану дитини, про те, що вона із чимось не справляється. їй потрібна допомога!
- Діти ще безпомічні в цьому віці й не можуть захистити себе від несправедливих зауважень, докорів, образ. Допомогти їм можуть тільки дорослі.
- У 7 років згідно із законами психологічного розвитку наступає чергова криза. В організмі відбувається гормональна перебудова, яка є навантаженням на дитячий організм. Емоційне життя дитини стає більш напруженим. Криза може супроводжуватися підвищеною дратівливістю, вразливістю, плаксивістю. Усі ці явища проходять максимально протягом року.
- Вольові якості в дітей ще слабкі, їх треба розвивати.
Доктор психологічних наук Р.М. Грановська вважає: «Батьки й дорослі, що страждають від упертості й капризів дітей, не усвідомлюють, що все це — вияв безсилля дитини. Поведінка дитини, що засмучує, нерідко є простим свідченням зайвого утиску її бажань, примусу або поганого самопочуття. Однак далеко не завжди, навіть зрозумівши ці причини неслухняності, батьки поспішають на допомогу. Найпростіша допомога полягає у формуванні переконаності дитини в тому, що вона гарна і що батьки її люблять». І ще одна цитата. «Якщо згадати, скільки перешкод трапляється дитині на кожному кроці, не слід дивуватися, що її реакція на них не завжди адекватна… За кожним прикладом її неправильної реакції на навколишнє оточення криється ціла низка спроб відреагувати правильно й досягти успіху в житті». (А. Адлер.)
Немає коментарів:
Дописати коментар